Seni Macapat di Tembi Rumah Budaya
Bapak Djoyo Sumarto tokoh macapat kabupaten Bantul, yang adalah karyawan Tembi Rumah Budaya, sudah sekitar sembilan kali malam Rabu Pon tidak dapat hadir dan memandu acara macapat yang rutin diadakan Tembi Rumah
Budaya
setiap selapan (35 hari) sekali, karena kondisi fisik yang sudah tidak
memungkinkan lagi. Namun semangatnya dalam menghidupi seni Macapat tak
pernah suruh. Hal itu tampak pada karya-karya beliau yang berbentuk
tembang Macapat, seperti beberapa ‘potong’ tembang yang ditembangkan
pada macapatan malem Rabu Pon tahap 113 berikut ini:
Memayu Hayuning Budaya
karipta dening: Djoyo Sumarto
Dhandhanggula
1. Sagung warga karyawan ing Tembi
nyuwun mring Hyang Kang Maha Kuwasa
paringa Berkah Rohmate
kang dadya sedyanipun
hamemetri budaya Jawi
dadya keblating bangsa
darapon sempulur
ywa kongsi kalindhih marang
kabudayan kang angrusak jatidiri
jatidirining bangsa
nyuwun mring Hyang Kang Maha Kuwasa
paringa Berkah Rohmate
kang dadya sedyanipun
hamemetri budaya Jawi
dadya keblating bangsa
darapon sempulur
ywa kongsi kalindhih marang
kabudayan kang angrusak jatidiri
jatidirining bangsa
Seluruh keluarga besar karyawan di Tembi
memohon kepada Tuhan
agar memberikan berkah dan rahmat
untuk sebuah tujuan
mewarisi dan menghidupi budaya Jawa
menjadi arah bangsa
supaya lancar
jangan sampai tertindih oleh
kebudayaan yang merusak
jatidiri bangsa
memohon kepada Tuhan
agar memberikan berkah dan rahmat
untuk sebuah tujuan
mewarisi dan menghidupi budaya Jawa
menjadi arah bangsa
supaya lancar
jangan sampai tertindih oleh
kebudayaan yang merusak
jatidiri bangsa
2. Warga agung macapatan sami ndherek nyuwun tandhesing wardaya kasembadan sasedyane panjangka ingkang luhur ngrembakane budaya Jawi
kang mengku pralampita kebak tutur luhur RBT dadya sarana nyaranani mrih budaya gung lestari ngrembaka Nusantara keluarga besar pecinta macapatan
ikut memohon dari dasar hati agar tercapai apa yang diinginkan cita-cita yang luhur mengembangkan budaya Jawa yang mengandug perlambang penuh dengan nilai luhur
kang mengku pralampita kebak tutur luhur RBT dadya sarana nyaranani mrih budaya gung lestari ngrembaka Nusantara keluarga besar pecinta macapatan
ikut memohon dari dasar hati agar tercapai apa yang diinginkan cita-cita yang luhur mengembangkan budaya Jawa yang mengandug perlambang penuh dengan nilai luhur
Rumah Budaya Tembi menjadi sarana memvasilitasi supaya budaya agung tetap lestari berkembang Nusantara
Dua
nomor tembang tersebut berisi ajakan mewarisi, menghidupi serta
melestarikan kesenian tradisi, khususnya macapat agar tidak mati
terhimpit oleh budaya yang merusak jatidiri. Selain dua nomor tembang
yang tertulis di atas, ditampilkan pula karya Bapak Djoyo Sumarto yang
lain dengan judul:
Urip lan Nguripi
karipta dening : Djoyo Sumarto
Dhandhanggula
Heh ta Jebeng sira sun jarwani
lahir kita aneng madya pada
ana ingkang nitahake
wineca mring Hyang Agung
ingkang nyipta bumi lan langit
isining jagad-raya
kang kumethip sagung
tu kutu walang ataga
kang kumethip tinitah dening Hyang Widdi
kanggo isining donya
lahir kita aneng madya pada
ana ingkang nitahake
wineca mring Hyang Agung
ingkang nyipta bumi lan langit
isining jagad-raya
kang kumethip sagung
tu kutu walang ataga
kang kumethip tinitah dening Hyang Widdi
kanggo isining donya
2. Jagad loro kang cinipta Gusti
ingkang cilik aranne manungsa
dene kobir jagad gedhe
jagad cilik puniku
pra manungsa tinitah urip
urip ingkang sampurna
samubarangipun
dadya kalifahing Allah
darbe wajib agawe tentreming jagad kobir
tan kena sinelakan
ingkang cilik aranne manungsa
dene kobir jagad gedhe
jagad cilik puniku
pra manungsa tinitah urip
urip ingkang sampurna
samubarangipun
dadya kalifahing Allah
darbe wajib agawe tentreming jagad kobir
tan kena sinelakan
3. Mula kulup urip kita iki
kudu tansah eling lan waspada
waspada mring tumindake
eling marang Hyang Agung
yen ta tansah dipun awasi
cedhak tanpa senggolan
adoh nyamut-nyamut
uriping rasa pangrasa
jumbuh marang pamoring kawula Gusti
jatining uripira
kudu tansah eling lan waspada
waspada mring tumindake
eling marang Hyang Agung
yen ta tansah dipun awasi
cedhak tanpa senggolan
adoh nyamut-nyamut
uriping rasa pangrasa
jumbuh marang pamoring kawula Gusti
jatining uripira
4. Ujupira kidungan sinandi
urip iku mengku pralampita
mengkoni sagung uripe
urip tinuntun urup
urip kudu bisa nguripi
uriping pancandriya
kinarya panuntun
nuntun sumebaring rasa
hangebeki saranduning badanneki
napsu urip santosa
urip iku mengku pralampita
mengkoni sagung uripe
urip tinuntun urup
urip kudu bisa nguripi
uriping pancandriya
kinarya panuntun
nuntun sumebaring rasa
hangebeki saranduning badanneki
napsu urip santosa
5. Kekidungan ing ratri puniki
kang kinarya mbeber panglucita
kang kudu den wedharake
sasanti ingkang luhur
datan kena rinasa gampil
lahir batin santosa
tan mingkuh ing kewuh
jumbuhing rasa-pangrasa
uripira kudu bisa hanguripi
uriping sedya mulya
kang kinarya mbeber panglucita
kang kudu den wedharake
sasanti ingkang luhur
datan kena rinasa gampil
lahir batin santosa
tan mingkuh ing kewuh
jumbuhing rasa-pangrasa
uripira kudu bisa hanguripi
uriping sedya mulya
Tembang
karya Bapak Djoyo Sumarto yang ditampilkan malam itu dibarengi dengan
tembang-tembang dari Serat Centhini jilid 3 Pupuh atau bab 255 dan
sebagian Pupuh 256. Isi tembang tersebut mengisahkan tentang berdirinya
kerajaan Mataram yang dirintis oleh Ki Ageng Pemanahan.
Diceritakan
bahwa Ki Ageng Pemanahan dan Danang Sutawijaya berhasil membunuh Arya
Penangsang musuh Sultan Hadiwijaya. Oleh karena jasanya, Sultan
Hadiwijaya memberikan Alas Mentaok kepada Ki Ageng Pemanahan. Alas
Mentaok itulah yang kelak kemudian hari menjadi kerajaan besar bernama
Mataram.
Seperti malam Rabu Pon sebelumnya, acara macapat di pendapa Yudanegaran, Tembi Rumah Budaya
ini diselingi dan dimeriahkan dengan gending-gending Jawa. Pada malam
Rabu Pon tahap 113 yang berlangsung 25 September 2012 group karawitan
yang mendapat giliran adalah group karawitan muda dari Bangunjiwa,
Kasihan Bantul, dengan pelatih Ki Santosa.
Ada
sekitar 30 peserta aktif yang datang dan nembang secara bergantian.
Disamping peserta aktif ada peserta pasif, peserta yang tidak ikut
nembang, hanya melihat dan mendengarkan, seperti malam itu ada satu
mahasiswa dari Sanatadarma bergabung untuk menikmati tembang-tembang
yang dilantunkan dan gending-gending yang dikumandangkan.
Selain
diselang-seling antara tembang dan gending Jawa, ada kalanya keduanya
disatukan. Beberapa pecinta macapat diberi kesempatan untuk nembang
diiringi dengan gamelan.
Tidak berlebihan jika beberapa peserta macapat
menanti-nantikan acara macapat malam Rabu Pon yang terjadi pada siklus
35 hari sekali. Karena bagi mereka acara tersebut dapat sebagai
hiburan untuk merabuk sukma dan mendangir raga. Raga yang mulai rapuh,
yang dimiliki oleh sebagian besar pecinta seni tembang macapatan.
Baca Juga :
Posted by Anonim
on 10.59. Filed under
culture budaya,
Drive News
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0.
Feel free to leave a response